Mari belajar bahasa Brunei

23 August 2017/Rabu

Assalamualaikum

Hari tu ada nih officemate aku dia tanya aku macammana bahasa Brunei ni..Sebab bangsa aku Bisaya tapi aku lebih faham kepada bahasa Brunei..Cam tuhhh..Sebab di Penampang nih majoriti orang dia adalah orang berbangsa Kadazan Dusun.Jadi,aku sebagai pendatang baharu di daerah tersebut,dorang tanya lah aku macam mana bahasa brunei ni.

Kawan : Nurul,kalau 'iya' dalam bahasa Brunei 'awu' kan.
Aku : Ya.Kalau kamu maksud 'awu' tu 'tidak'.
Kawan : Ya.Betul.Kalau 'aku' apa dalam bahasa Brunei?
Aku : kalau 'aku' dalam bahasa Brunei 'Saya' lah.
Kawan : Kalau 'kau' dalam bahasa Brunei?
Aku : Kalau 'kau' dalam bahasa Brunei 'awak' lah.
Kawan : Jadi kalau 'kau dan aku' dalam bahasa Brunei apa?
Aku : Kalau 'kau dan aku' dalam bahasa Brunei 'You and i'.
Kawan ; !@#$%^&*

Hahaha...

Konon-konon tu kawan aku dia mau kasih kena aku lah ni sekali dia pula yang terkena sendiri.Padan muka!!

Hahaha...

Terima kasih kerana sudi baca entry ini.

18 comments:

  1. CCL singgah sini ..
    Jemput ke story ccl ya
    http://cikcappuccinolatte.blogspot.com/2017/08/rezeki-top-commentor-blogger-shikin.html

    ReplyDelete
  2. Haha... Amboi... Bergurau plak dia...

    Jemput jalan ke blog saya...

    https://sihatbertenagabyfarhah.wordpress.com/2017/08/23/soya-bahaya-untuk-cyst-fakta-atau-mitos/

    ReplyDelete
  3. adiii.. terkena plak... hihihi..

    ReplyDelete
  4. dan seriesnya sis pun tkena sb series mau tau juga bahasa brunei ni keno hahahah

    lama xmlawat ke sni lepas offline. =D semoga dalam keadaan sihat slalu hendaknya anum & family.. amin ya rabb =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..trkena jugak eh..selamat kembali berblog junzie..

      Delete
  5. Baru ingat nak belajar bahasa Brunei tadi. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..belajar pe;an pelan sis ana.

      Delete
  6. Hahaaha.. Ktrg yg baca pun mcm terkena gak.. Lucu

    ReplyDelete
  7. Haha you and I gituu... Auk

    ReplyDelete
  8. Hahahaha xD
    Lawak pula.. ingatkan betul2 dah d'ajar bahasa Brunei huhu

    ReplyDelete
  9. belajar sikit-sikit bila baca entri ni.

    ReplyDelete

Assalamualaikum...
Bah...Rajin - rajin kamu komen sini..