Cerita interview aku - Part 1 (17 March 2017)

18 March 2017/Sabtu

Assalamualaikum

Hai..Now,bermulalah cuti sekolah selama satu minggu untuk bulan tiga ni.Tapi bukan itu yang aku nak bebel dekat cerita aku ni kali tapi aku nak bercerita pasal interview aku kemarin (17 March 2017) seperti yang aku heboh-heboh kan dekat enrty aku semalam.Siapa yang belum baca pasal cerita tu boleh aje korang baca dekat sini.Sebelum aku jalan dari rumah tu kena kasih ingat lagi aku pasal interview ni.

Mula mula jam 12 tengah hari interview aku tapi kena kasih pi jam 2.30 petang pulak.

First yang aku fikir bila aku sampai di Penampang aku kena cari company Dynamic Engineering Test Service ni.Bila aku dah sampai di Penampang berpusing pusing lah aku cari company ni sampai jumpa tapi dah dua tiga kali aku pusing-pusing area Donggongon ni tapi ndak jumpa jugak.Last-last aku call office dia.

Kring kring kring kring..Telefon diangkat.

Anum : Hello.Mau tanya.Company Dynamic Engineering Test Service ni bahagian mana ya?Sebab dari tadi saya cari ni company saya tidak jumpa oo.

Ofice Girl : Kamu cari di mana company ni?

Anum : Saya cari di Bandar Donggongon.

Ofice Girl : Laaaa...Kamu salah tempat sudah tu.Company ni di area Jalan Bantayan Minintod,Inanam.Belakang Bukit Padang.

Anum : Ya Allah.Ya kah?Oooo...di Inanam rupanya.Okay.Terima kasih.

Ofice Girl : Sama-sama.Moga pencarian company Dynamic Engineering Test Service berjaya.

Terus aku whatsapp kawan aku pasal tempat company ni di mana..:P..


Aikhhh...Boleh-boleh pulak dia kata begitu.Eeeeeeee...Dah lah aku penat driving.Dia kata begitu pula.Dia berfikir ni apa ka permainan.Huh!DIA tu maksud aku tu lah si ofice girl tu.Makanya aku kena bergerak ke Inanam lah ni nampaknya untuk cari company tu sampai jumpa.Dah lah tengah hari.Lapar lagi.Jalan punya jalan akhirnya jumpa juga company tu.Laaa..dekat Inanam pula company ni.Masa tunggu jam 2.30 petang tu sebab masa tu baru jam 1 petang lagi lagi belum makan pulak tu jadi melepak lepak lah dulu aku sorang diri dekat kedai makan yang berhampiran dengan company tu sementara menunggu jam 2 petang.

Masa makan tu terfikir aku.Time bila aku ada hantar resume dekat sini ar tapi aku hantar melalui online lah.Fikir punya fikir baru aku ingat yang kawan aku ada bagi kat whatsapp pasal company ni nak cari pekerja.Kawan aku hantar dengan aku pasal jawatan kosong ni time pagi so malam tu aku apply lah hantar melalui emel pi company.

Aku ndak ingat sudah emel yang mana satu aku hantar resume aku sama dorang tapi yang penting resume aku sampai pi company dorang :).

Hari Rabu tu kena telefon aku oleh company ni lah dorang bagitau yang aku kena panggil Interview di company ni sebagai Lab Technician.Masa aku hantar resume ni aku ndak nyatakan lah jawatan apa yang aku mau sebab company tu sendiri tiada tulis jawatan apa yang kosong masa tu jadi aku hantar sajalah resume aku.Tau tau dapat jawatan sebagai Lab Technician pulak.Mula-mula aku sedikit excited lah jugak bila kena panggil interview kemudian dapat jawatan sebagai Lab Technician lagi.Masa tu berangan sudah aku yang kerja yang bakal aku dapat ni bahagian perubatan lah sebab aku ada google tugas-tugas Lab Technician ni sebelum aku pi interview.Adalah dalam 30 minit gitu aku berangan berbunyi pula whatsapp aku.Oh rupanya dari company Dynamic Engineering tu.Nak tahu apa whatsapp dia.??

Taraaaaa 

 Ternyata..Angan-angan ku salah belaka.Rupanya inilah skop kerja yang aku kena buat nanti kalau aku dapat kerja di situ.Mari temankan aku berhuhuhuhuhu.

Jam 2 petang sudah.Sengaja lah aku awal naik pi ofice dia supaya aku yang duluan kena interview nanti.Awal aku interview awal lah aku siap.Gittu.Bila kaki aku masuk dalam ofice tu mulalah berdebar debar jantung aku tapi aku katakan rileks jak jangan gementar.Aku ingat adalah ni bos dia di ofice tu rupanya keluar pi makan.Oooo..Selain aku yang kena interview pada hari tu ada lagi lah sorang gadis entah dari mana.Dia duduk sebelah aku tapi aku buat derk jak ngan gadis tu.Wkwkwkwkwkwk...Masa tu posisi aku dengan gadis tu gadis tu duduk sebelah kiri aku duduk sebelah kanan.Sampai lah ada dua orang lelaki yang berpenampilan menarik aku tengok sedap mata memandang.Berpakaian kemas.Aku fikir itu mungkin bos atau orang yang nak interview aku kejap lagi.Tiba-tiba whatsapp aku bunyi.Aduh lupa kasih silent.Cepat-cepat aku kasih silent tu handphone sebelum aku kena panggil interview.Aku tengok aikhh dari ofice girl kat situ pulak.Dah kenapa satu bumbung nak juga berwhatsapp whatsapp.Dia bagitau aku :

Ofice Girl : Orang yang interview kamu nanti yang masuk pejabat sebelah kanan.Yang sebelah kiri kamu tadi yang cina tu lah.Yang akan interview kamu tadi bakal bos kamu kalau kamu dapat ni kerja.

Aku : Ooooo.Okay.Terima kasih.

Aku kena panggil sudah interview oleh bakal bos aku.Berdebar debar jugak lah masa aku nak masuk ofice bos tu.Sudahlah sejuk ofice bos tu tambah lagi aku berdebar debar.Tapi aku rileks kan jak diri aku masa tu.Dia suruh aku duduk baru aku duduk sebab ya lah bos tu belum bagi arahan suruh aku duduk ndak kan lah aku pi pandai-pandai duduk pula di kerusi.Nanti kena reject pula awal-awal.;P..

Sesi interview pun bermula.Bos tu minta resume aku sama dokumen-dokumen aku yang lain.Jadi aku bgai jak semua satu fail tu.Balik-balik dia tengok resume aku dan bermulalah sesi interview antara aku dan bos.

Bos : Saya kasih kamu jawatan sebagai Pembantu Makmal sebab kamu ada Diploma.Gaji kamu saya kasih 1k.Macam mana?Kamu okay kah?

Aku : Erhm....Okay.No problem.

Bos : Kalau kamu kena terima kerja di sini.Bila kamu mau start?

Aku ; Saya rasa paling bagus awal bulanlah.Mana-mana jak lah bos.*aku panggil dia bos sebab aku ndak tau apa nama dia.

Bos : Kalau kamu dapat kerja ni bagus juga kamu mula awal bulan depan nanti sebab kalau mula sekarang alang-alang juga sudah sebab sudah pertengahan bulan.Kamu lepas ni balik Kuala Penyu kah terus?

Aku : Iya.Balik terus.

Bos : Kamu pergi sini sama siapa?

Aku : Saya sorang jak.

Bos : Erhmmm..apa-apa nanti kalau kamu kena terima bekerja di sini saya kasih emel kamu sajalah.Aktif jugakan emel kamu  yang kamu letak di resume kamu?

Aku ; Iya.Emel tu memang aktif.

Bos : Okay.Ada apa-apa soalan?

Aku : Ada.

Bos : Apa dia?

Aku : Waktu bekerja macam mana dan kalau saya dapat kerja di sini ada kena sediakan tempat tinggal kah?

Bos : Waktu bekerja Isnin sampai Sabtu lah dan tempat tinggal pula susah.Kamu pandai pandai lah cari nanti kalau kamu dapat kerja di sini.

Aku : Okay bos.Itu sajakah bos?

Bos : Ya.Ni saja interview untuk petang ni.Ada apa-apa nanti saya emel kamu lah.

Aku : Okay bos.Terima kasih.

Bos : Sama-sama (Sambil mengangguk)

Aku pun keluar dari ofice tu.Sampai dalam kereta.....Mula lah drama aku.Ya Allah..Handsome nya bakal bos aku ni..Haihhh..Handsome.Bertuah siapa yang jadi girlfriend bakal bos aku ni.Handsomee..Sebelum aku start driving tu,sempat lagi aku whatsapp kawan aku pasal ni bakal bos aku.Haha,,

So,apa pendapat korang pulak bila jumpa lelaki handsome?Haha.

Semasa dalam perjalanan balik tu,baru aku terfikir.Biar betul bakal bos aku ni itu jak yang dia interview aku tadi.Tiada pun dia tanya aku kenapa aku mau kerja di company dia.Aikhhh..Oooo..may be bakal bos aku ni mau ambil pekerja cepat kali ar.Erhmm..Nasib lah bakal bos aku tadi ndak banyak soalan.Punya berabis aku hafal soalan-soalan top ten interveiw tu sebelum aku datang pi company dia.Haduii!!Tiba-tiba,macam lain sudah perasaan aku.Aku rasa aku  sudah tersalah jalan tapi aku jalan jak sampai jumpa signboard.Signboard yang aku jumpa ialah singboard Tambunan 69KM lagi.Ya Allah...Salah jalan pula aku.Nasib saja lah aku belum sampai Tambunan.Tapi kalau aku sudah sampai Tambunan apa salahnya aku jalan-jalan dekat situ.Kahkahkah.Jadi berpatah lah aku balik.Destinasi aku ni nak pi Penampang balik tapi tersalah jalan pulak pi jalan Tambunan.Tu lah pikir pasal bos hensem jak aku sampai tersalah jalan.Parahh ni !

Sampai di rumah family aku semua tanya macam mana interview aku tadi.Aku cakap jak lah tunggu surat ja lah kalau aku dapat ni kerja.Belum lagi aku habis fikir.Sampai di rumah terus aku fikir kalau aku dapat kerja sana di mana aku tinggal sebab area sana susah mau dapat tempat tinggal *tu bakal bos aku lah yang bagitau aku kalau aku mau tinggal di Penampang boleh juga.Arr.Nanti lah tu fikir.Sekarang ni aku cuma fikir pasal tu kerja jak sama ada aku dapat ni kerja kah atau tidak.Tu jak.Jadi,tu sajalah cerita interview aku hari tu.Sekarang ni aku tengah menunggu surat maklumbalas jak lah dari company tu.

Sebelum interview tu mula,sempat lagi ofice girl tu bagi no fon bakal bos aku.

Mula-mula tu aku fikir company tu besarlah yang macam syarikat syarikat dalam drama melayu tu rupanya tretttttttttttttttttttttttt..

Dan bila aku jadi blurr..Begitu lah kejadian nya.Haha..:p..

Terima kasih kerana sudi baca entri ini.

15 comments:

  1. time tunggu turn masuk interview tu, jantung punya laju berdegup. Kak anan boleh bayang kan. Hehe. Good luck anum =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya kan..asal nak masuk iv jer mesti jantung dag dig dug..:P..

      Delete
  2. Hhaha, adoi, lucu betol..

    Nona baca sampai habis bah !
    Goodluck ya !

    Kje ngn org hensem, mana tahuu, ada jodohh...kihhkihhh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kalau lah kan ada jodoh..hihi..

      Delete
  3. hahahaha .. Best plak cerita Anum =))

    ReplyDelete
  4. So, do you got the job?..klu mau kerja d pusat tuisyen..let me inform ya!.
    bos aku kurang guru skrg...byk juga yg dtg iv tapi malar dia tolak..kami ne yg berabis sda minta cari guru..ndak dapat cover makin ramai students.
    ofis di Putatan, Sembulan & Alamesra...manatau ko dpt kerja tu tpi mau buat parttime lain kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaallah..nanti saya kontek u ya..

      Delete
  5. hahah.kelakarlah.kawan kamu pun balas "yg hansome itu selalunya milik org" betul juga tu!
    apa pun semoga sucess dalam kerjaya kamu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..kan..betul jugak tu "yang hensem tu selalunya milik orang" :)

      Delete
  6. Good luck! hahaha terbayang boss hensem sampai salah simpang kan.

    ReplyDelete

Assalamualaikum...
Bah...Rajin - rajin kamu komen sini..