Travel : Nurul Baidurah ke Kudat...

14 Februari 2015/Sabtu...
Assalamualaikum....

Halloooo....

Pada 01 Februari 2015/Sabtu,saya berpeluang untuk mengembara ke daerah Kudat.Ini adalah kali pertama saya sampai ke Kudat.Kudat merupakan salah sebuah daerah di Sabah dan ia terletak di bahagian paling utara bagi negeri Sabah ini.Untuk pengetahuan korang semua,ada sebuah tempat di Kudat ini yang terletak di penghujung Kepulauan Borneo.Tempat tersebut yang dikenali dengan nama PENGHUJUNG TANDUK BORNEO adalah THE TIP OF BORNEO,TANJUNG SIMPANG MENGAYAU.Saya bertolak dari Kota Kinabalu seawal jam 9 pagi dan sampai di Kudat adalah dalam jam 12.30 tengah hari kot.

Jom...kita layan beberapa gambar semasa saya di Kudat.

Ini adalah tanda aras THE TIP OF BORNEO
TANJUNG SIMPANG MENGAYAU...

THE TIP OF BORNEO...
TANJUNG SIMPANG MENGAYAU....

THE TIP OF BORNEO
TANJUNG SIMPANG MENGAYAU
Dapat juga akhirnya merasa kan menyentuh itu tanda aras di Kudat...

Gambar di ambil dari atas


Melihat pemandangan pantai di mana air nya bersih serta kebiru biruan gitu...








Dari sinilah korang boleh lihat dua laut telah bertemu iaitu LAUT CINA SELATAN dan LAUT SULU.Memang jelas kelihatan dua arus dari dua lautan ini bertemu dan akan terbentuk seperti sebuah lorong air.

Hanya mampu tunjuk jak dari atas sebab saya tidak berani turun ke bawah kerana angin terlampau kuat...Hahaha...

Kuat betul anginnya sampai saya pun mau ikut terbang.Eh,salah..Kuat betul anginnya sampai beg saya pun sikit lagi ikut terbang..Hehehe...

Sempat menjamah JAGUNG BAKAR di Kudat...

Hidangan tengah hari...
NASI GORENG AYAM...

Cerita pasal nak ke Kudat...
  • Tidak perlu bawa banyak duit ke TANJUNG SIMPANG MENGAYAU sebab di sana tiada jual jual.
  • Korang kena cari makan di Pekan Kudat sebab di sana baru ada jual jual.Hihi..
  • Benda yang harus di bawa ke TANJUNG SIMPANG MENGAYAU ialah CAMERA dan MONOPOD.Kenapa?Sebab bila sampai sana,korang akan teruja dengan keindahan alam di TANJUNG SIMPANG MENGAYAU.Bergambar sekali,korang rasa tidak akan puas sebab tempat di sana terlalu cantik.Mesti ambil gambar banyak-banyak.Hihi.
  • Waktu-waktu yang sesuai korang harus ada di TANJUNG SIMPANG MENGAYAU ialah waktu tengah hari atau time cuaca dalam keadaan baik.Maksudnya cerah lah.
Itu saja yang saya nak cerita kan ngan korang kalau korang ada planning nak ke Kudat tapi jangan lupa yah ajak saya sekali..Hehehehe...

Selamat membaca..


















2 comments:

  1. Bestnya! Eza paling jauh pun pergi Ranau. Hihi. Cantiknya lah pemandangan kat kudat ni rupanya. InsyaALLAH, satu hari nanti nak pergi sana. Hihi. :D

    Salam blogwalking dari Eza. Thank you singgah blog Eza ye.. :)

    ReplyDelete
  2. ala..belum smpai lg ke simpang mengayau..ari tu pergi kudat sbb ada mngundi adun d sana jd pnolong spr kunun..haha

    ReplyDelete

Assalamualaikum...
Bah...Rajin - rajin kamu komen sini..